Jak v létě aktivně trénovat malé hokejisty a zlepšovat jejich fyzickou kondici?

29.04.2024


Hokej je extrémně namáhavá aktivita a hráč musí být připravený na opravdu náročný výkon. Nestačí obléknout výstroj a čekat, že to hned půjde. Kdo nemá dobrou fyzickou výdrž, pocítí to během hokejového zápasu a může to mít vliv na výsledek jeho týmu. Proto je důležité mít možnost sáhnout si do rezerv a dostat ze sebe maximum. Blížící se léto je ideální čas, kdy trénovat na hřišti, dráze nebo zahradě a zlepšovat se v aktivitách, díky nimž se můžete stát lepším hokejistou.


Jak zlepšovat fyzičku? Prvně si musíme říct, že hokejista potřebuje dlouhou výdrž a schopnost rychle reagovat. Proto by měl být trénink hybridní a zaměřovat se na cviky anaerobní (vysoká zátěž po kratší dobu) a aerobní (nízká až střední zátěž po delší dobu). K tomu patří i schopnost pracovat s dechem, což pro děti ani dospělé nebývá lehké a musí se to učit. V tréninku by neměly chybět cviky pro zlepšení dlouhodobé výdrže ani kardio, které pracuje s rychlostí. Díky tomu se zaměříte na vše, co dítě během hokeje potřebuje, aby se jeho výkon postupně zlepšoval. Snažte se pravidelně střídat aktivity.

Co trénovat konkrétně?

● anaerobní cviky - angličáci, skákání, sprinty, běh do schodů, skok přes švihadlo, posilování
● aerobní cviky - běh na dlouhou trať, kolo, bruslení, plavání, chůze do schodů

Výbušnost

Anaerobní cvičení zlepšuje i výbušnost, která je v hokeji nepostradatelná, když se dítě chce dostat k puku dřív než soupeř. Je to schopnost rychle reagovat a doslova „vystřelit” z místa. Výbušnost je nepostradatelná, i když to není zpočátku nic jednoduchého, protože to spotřebovává poměrně dost energie. Myslete na to a dávejte dítěti pravidelné přestávky. A rozhodně VŽDY zařaďte dynamické protahování celého těla.

Jak trénovat výbušnost? Stačí si vybrat krátký pohyb, při kterém je nutné během pár vteřin vydat najednou hodně energie. Ideální je krátký sprint a jakákoliv variace na skoky. Skoky jsou perfektní způsob, jak trénovat výbušnost, protože s nimi lze vymyslet hromadu cviků - dřep s výskokem, výskok do výšky, skok do dálky, skok na bednu, skok přes překážku, ... 

Posilování

Své místo má i posilování. Budování svalů je poměrně dost důležité, protože chrání kosti a klouby a zároveň slouží i ke schopnosti se rychle hýbat a měnit směr. A samozřejmě i kvůli převaze nad protivníkem. Záleží, jestli je dítě útočník nebo obránce. Někomu vyhovuje být svižnější a někomu být těžší.

Přesto se u všech hráčů musíte zaměřit na posílení středu těla (core). Má vliv na jakýkoliv druh pohybu, proto core nepodceňujte a pravidelně ho s dětmi trénujte. Udržuje tělo ve vzpřímené poloze, pomáhá mu se rychle pohybovat a stabilizovat se. Pozor: Core není jen jedna část břicha, jedná se o všechny části břišních svalů, svaly okolo páteře a pánevní svaly. Trénink tedy nejsou jen sed-lehy, ale mnoho dalších cviků.

Koordinace

Schopnost mít přehled, kde jsou ruce a nohy a jak je správně zapojovat při pohybu, je jednou z důležitých součástí tréninku. Bez toho dítě neví, co dělá jedna ani druhá strana a během zápasu se mu bude těžko dostávat puk pod kontrolu. Koordinaci lze trénovat pomocí balančních, motorických a gymnastických cvičení, napříkla stání na jedné noze, házení a chytání míčku, skákání panáka, chůze po čáře dopředu i dozadu, zved ze země bez použití rukou a dalších podobných cviků. Nezapomeňte trénovat práci s hokejkou a pukem. Potřebné hokejové vybavení pro děti pořídíte na Sportega.cz.

Orientace v prostoru

Kde je ten puk? To si často říkáme u televizní obrazovky, ale hokejista by měl být ve většině případu schopný zjistit, kde se puk zrovna nachází a jak se k němu dostat nebo jak se ubránit. Jde o schopnost být ve střehu a umět se orientovat v prostoru, i když se dítě na chvilku koukalo jinam, spadlo nebo zrovna o puk bojovalo v rohu u mantinelu. Hra je dost rychlá a je výhoda mít přehled, co se kde děje, aby dítě stihlo rychle reagovat.

Orientace souvisí i s koordinací a dají se trénovat v podstatě souběžně, například běhání mezi kužely, hod míčem za zády a chycení před tělem, otočka a chycení míče, zavření očí a následné doběhnutí k cíli (který měníte). Důležité je střídat aktivity a připravit neočekávané situace rozmístěné do prostoru.

Protahování

Nesmíme vynechat ani protahování. Protahování se dá rozdělit na statické a dynamické. Dynamické se dělá před pohybovou aktivitou, aby se nahrnula krev do svalů a okolo kloubů a statické slouží k protáhnutí svalů a zlepšení ohebnosti. Oba druhy mají při trénování své místo a čas.

Zaměříme se na statické, které nesmíte vynechat hlavně u dětí se zkrácenými svaly. Cíl je, aby bez problému dosáhly na zem k nohám, aniž by se jim kroutila záda a něco je bolelo nebo tahalo. U dětí to nebývá příliš velký problém a poměrně rychle se zlepšují. Protáhnutí také ulevuje bolavým svalům a povoluje napětí.

Mějte trpělivost a přijde zlepšení

Letní trénink sestavte tak, aby se dítě bavilo a zároveň se zlepšovalo ve všech možných ohledech. Hokejista by měl být komplexně připravený a proto není dobré zaměřovat se pouze na jeden druh pohybu. Nejenže to děti nebaví, ale navíc je to dostatečně nepřipraví na zimní sezonu.

P. I.


Krátké zprávy
29. 05. 2024 Do nové kapitoly vstupuje projekt mládežnických Akademií Českého hokeje. Licenci získá mnohem vyšší počet klubů. V uplynulé sezoně fungovalo patnáct akademií, od nového ročníku jich bude jednatřicet. K zařazení do projektu postačí, aby klub měl svůj tým alespoň v jedné z nejvyšších soutěží juniorů, dorostu nebo deváté třídy. V platnosti zůstal ranking akademií zohledňující největší talenty, kteří v klubu působí či nedávno působili, podle něhož se určuje pohyblivá část dotace. Akademie se dělí na tři úrovně: AAA, AA, A. Kritériem je počet nejvyšších mládežnických soutěží. V první skupině bude pro následující sezonu patnáct klubů (Motor Č. Budějovice), ve druhé čtyři (HC Tábor) a ve třetí dvanáct (IHC Králové Písek). Pevná část dotace činí 600 tisíc korun ročně za každou extraligu, pohyblivá část se určuje podle víceletého mládežnického rankingu. Z pohyblivé části dotace se klubům dopočítá odměna hlavních trenérů U20 a U17 do dotačního maxima 60 tisíc korun. Přebytek se použije pro trenéra brankářů a asistenta trenéra juniorů.
28. 05. 2024 Druholigový HC Tábor oznámil program letních přípravných zápasů. Svěřenci Jakuba Grofa a Richarda Loba se postupně střetnou s Horáckou Slavií Třebíč (doma 15. 8.), Duklou Jihlava (doma 20. 8), BK Havlíčkův Brod (doma 22. 8.), Duklou Jihlava (v Pelhřimově 27. 8.), EHC Linec (doma 29. 8.) a BK Havlíčkův Brod (venku 13. 9.).
28. 05. 2024 Každý hráč českého národního týmu obdrží za vybojované zlato na MS v Praze rovný milion korun. Pro srovnání, na blížící se letní olympiádě v Paříži dostane každý český sportovec za zlatou medaili 2.4 milionu, za stříbrnou 1.8 milionu a bronzovou 1.2 milionu.
Archiv krátkých zpráv...
Partneři
Nejčtenější články Partnerské portály Videogalerie Retrogalerie